13.11.07

memes memes & memes (και λιγά μαρξιστικά -sic- ερωτήματα)

Καμιά φορά τα πράγματα -κατά- τύχη σε φέρνουν σε μια θέση όπου μπορείς να παρακαλουθήσεις λίγο καλύτερα και ίσως και από λίγο νωρίτερα την εξέλιξη ορισμένων πραγμάτων. Αυτή είναι και η περίπτωση του Free Software meme. Είναι από αυτά τα πράγματα που έχουμε δει να γίνονται μπροστά στα μάτια μας, όχι ίσως με τηνταχύτητα και τις άμεσες επιπτώσεις τις 9/11 π.χ. αλλά ωστόσο ζήσαμε για να τα δουμε.

Η κατάσταση σήμερα: εννοιες όπως creative commons + σχετικές άδειες, νέα μοντέλα copyright etc, απασχολούν με τον ένα ή άλλο τρόπο ένα ευρυ κομμάτι κόσμου - στο κόσμο της τεχνολογίας η λέξη OPEN έχει αποκτήσει μια mantra υποσταση αλλά έχει αλλάξει και από τα βάθρα το μοντέλο της αγοράς (ακόμα και κλειστά πράγματα πρέπει να διατείνονται ότι έχουν κάτι τουλάχιστον open) - μπορώ μόνο να υποπτέυομαι - χωρίς όμως να μπορώ να το αποδείξω - ότι γενικότερα και αυτός ο έρωτας με την λέξη OPEN από OPEN24 μέχρι open whatever μπορεί να εντοπιστεί γενεολογικά στη βάφτιση για λόγους μάρκετινγκ του free software σε open source software και τον αντίστοιχο IBM driven marketing "τυφώνα". Με την βάφτιση αυτό που είδε είχε αποκτήσει ορμή στο τεχνολογικό επίπεδο απέκτησε και το αντίστοιχο marketing κέντρο βάρους με μια επιλογή λέξης πιο politically correct.

Τεσ.πα. αυτό που θέλω ανεπιτυχώς να πω είναι ότι ζούμε σε ένα κόσμο που αφενός το meme open source/creation/sharing etc έχει μια εξάπλωση σε σχεση με τις απαρχές του α π ι σ τ ε υ τ η.

Και ποίες είναι οι απαρχές του και από που έρχεται το μαρξιστικό (sic) ερώτημα: Το ότι ο Richard Stallman και το fsf 25 χρόνια πρίν παραιτήθηκε από το ΜΙΤ ΑΙ Lab για να φτιάξει ένα πλήρες λειτουργικό σύστημα τύπου Unix με δυνατότητα ελευθερης χρήσης (κατά την έννοια της επιστημονικής ανταλλαγής γνώσης όχι με αυτή της μπύρας) τι σημασία έχει στην εξέλιξη των παραπάνω?

Μιλάμε απλά για μια κίνηση που θα γινόταν από ΚΑΠΟΙΟΝ Χ και με τις κατάλληλες συνθήκες θα "δούλευε' και θα είμασταν εδώ που είμαστε σήμερα έτσι και αλλοιως? Και ναι πράγματι υπήρξαν οι κατάλληλες συνθήκες, το διαδίκτυο, μια κοινότητα, και κάπου θα υπήρχε και καποιο άλλο "ψώνιο" και πολλά άλλα. Το open source δεν εγινε και δεν έχει την επιροή που έχει σήμερα σε ευρυτερους κοινωνικούς τομείς - το ξέρουμε δεν το ξέρουμε - λόγω Stallman - οι συνθήκες υπηρχαν - θα γινόταν απλά από καποιον ως "οργανο" της Ιστορίας.

Αλλά από την άλλη όταν έχουμε δεί in our lifetime ένα τύπο να εγκαταλείπει την δουλειά του, με μόνο σκοπό να φτιάξει ένα λειτουργικό σύστημα και μια αντίστοιχη άδεια χρήσης και όταν τελικά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ΟΛΑ τα ενναλακτικά κλαδιά εξέλιξης του σημερινού meme OPEN SOURCE/ACCESS/COMMONS οδηγούν σε εκείνη τη χρονική στιγμή (όχι με την έννοια ότι δεν προυπήρχαν αλλά στο ότι στον χώρο του open source συνδυάστηκε το τεχνολογικό/οικονομικό μαζί με το ηθικό βάρος-π.χ. αν προερχόταν από τον χώρο της τέχνης κάποια αντίστοιχη κίνηση απλά δεν θα είχε την αναγκαία μάζα να προκαλέσει το αντίστοιχο impact) πως δεν μπορείς να υποθέσεις ότι να οι πράξεις ενός και μοναδικού ατόμο - και αυτό που ένιωθε αυτός προσωπική ευθύνη απέναντι στον κόσμο - άλλαξαν τον κόσμο. Στο κάτω κάτω δεν γράφτηκε - από όσο ξέρω - κανένας ενναλακτικός gcc ή GPL, ο Linus δεν θα επαναχρησιμοποιούσε όπως καλώς έκανε τα εργαλεία η την άδεια χρήσης και ο Raymond σίγουρα δεν θα υπήρχε πουθενά στο σκηνικό. (googliστε για άγνωστες λέξεις:P)

Δεν ξέρω τι από τα δύο ισχύει - για μένα το κέρδος είναι το ότι έχουμε δεί την εξέλιξη ενός meme από ιδέα ενός 'παρία" more or less μέχρι την "παγκόσμια κυριαρχία" - και ότι έχουμε ένα τόσο κοντινό και αμεσο παράδειγμα να προβληματιστουμε για το τι τελικά έχει σημασία άνθρωπος ή οι απρόσωπεες δυνάμεις της ιστορίας.

άνθρωπος ή η ιστορία η κινητηρία δύναμε λοιπόν? Προφήτης Stallman ή μοχλός της ιστορίας (πάλης των τάξεων δηλαδή:P)?


και μια φώτο από το humorous section για να βάλουμε και λίγο κίνηση - o stallman ως προφήτης της emacs church:P o τύπος που έγραψε single handed τον emacs (bliax) τον gcc και την GPL και διακύρηξε τις αξίες της ελευθερίας της επιστημονική ςδημιουργίας και της ανηθικότητας του περιορισμου της γνώσης - η του να μην μοιράζεσαι την βιντεοκασέττα με τον γείτονα σου:P - μέχρι σημείου μονομανίας - για να κάνουμε και λίγο λιβάνισμα:P

Δεν υπάρχουν σχόλια: